From:
KOVACS Peter <[log in to unmask]>
Date:
Fri, 23 Dec 2005 15:24:19 -0500
Le ven., 23 Dec 2005 04:22:13 +0100, Lars Rosenmeier <[log in to unmask]>
scribeva:

>Post le repasto, omnes dansa circum le arbore de natal accompaniate de
>hymnos e cantos de natal. Istos es predominantemente cantos e hymnos danese.

Isto es interessante; un tal cosa on non face in Hungaria (o in le
territorios ethnicamente hungare in iste territorio centro-europee). Si on
dansa CIRCUM le arbore de Natal, alora le arbore debe star in le medie del
camera, o al minus non in le angulo, pro poter ser circumdansate, e in
Hungaria le abietes de natal sta generalmente in le angulos.

Io suppone, iste tradition (dansar a un festa de origine religiose, plus
proximemente christian) ha certemente su forte radices pagan (ben que facer
un abiete star in le appartamentos in le Natal non ha un troppo longe
tradition).

Stefka Yoncheva in su presentation in Asa, Svedia, al occasion del
conferentia international de interlingua (que se lege sub
http://www.interlingua.com/conferentia/2005/nestinarios.html ) diceva:

passato pagan. Le christianisation de Europa ha rarmente succedite a
reimplaciar o a demolir tal ritos, e isto es ancora plus pronunciate sur le
Balkanes, ubi le christianismo orthodoxe es imponite relativemente tarde
foras le imperio byzantin. Tal ritos existe mesmo hodie in tote le
peninsula, plus o minus celate e ligate al sanctos, ma lor ver natura pagan
es evidente. Nos crede que iste traditiones es un parte multo importante de
nostre identitate tanto national quanto individual, e il es un ver placer
condivider los con vos.<<

Illa ha ration; pro le christianismo era/es multo difficile "vincer" iste
traditiones pagan in Europa; non solmente sur le Balkanes, ma in tote le
Europa. Mesmo le ecclesia roman catholic ipse ha incorporate multe
elementos, tractos pagan (inclusive le festa del dominica in vice del festa
del sabbato de origine purmente biblic in le tempores ancian-christian e
inclusive le festa del natal le 25 de decembre, le tempore del solstitio
hibernal) pro poter superviver e pro poter esser regente mentalmente e
politicamente in Europa. Ma post le incorporation de iste elementos illos
deveniva dogmatic e le ecclesia non plus voleva/poteva incorporar, mesmo
permitter plus de traditiones pagan (vide le persecutiones de magas in le
medievo). In Hungaria le situation era, que le ecclesia (roman catholic) a
vices persequeva, a vices permitteva iste modeste actiones folkloric de
origine pagan foris del muros del templo, o faceva assi, quasi illo non
serea consciente super illos; ma nullemente los incorporava (in le rituales
intra le muros del templo). Le hungaros ha p. ex. tal "superstitiones" (assi
in le conception official del ecclesia), que al pentecoste in le levante sol
on vide le matre del Deo, Maria (illa es nominate "Babba Maria", in
connection con le parola ancian summerian "babba" o "Boldogasszony" i.e.
"Femina Felice", secundo un summerologo hungare in connection con le
expression summerian "bou-dug ashan") e in le semines (granas) del nove
frumento on vide le imagine del Sol, i.e. le facie de Christo. Mesmo
reformatos hungare (= credentes del ecclesia reformate) crede iste recente,
"inofficialmente". Quando le ecclesia persequeva tal credentias pagan, alora
le versos folkloric hungare de infantes (textos de joco recitate
rhythmicamente) conservava iste credentias, traditiones, rituales pagan.

Le differentia inter le ecclesias roman e grec (e orthodoxe, "pravoslave")
es secundo me, que le ecclesia(s) grec (e/o orthodoxe) mesmo assisteva in
iste actiones de origine pagan (foris del muros ecclesial, ma forsan anque
intra le muros) e isto ben monstra se in le discussion de Stefka super le
nestinarios; le nestinarios recipeva le objectos cultic del ecclesia, etc. E
io ha audite, que in Romania le pastores orthodoxe cura gentes per medios,
per methodos non del medicina moderne, ma con illos del medicina ancian,
"natural".

Stefka ha dicite (e scribite), que le femina nestinario cade in trance
durante le ritual e illa face movimentos intertanto, como le shamanes lo
face. Forsan uno interessa, esque anque le hungaros habeva shamanes in le
ancian tempores. Expertos dice: non jammais; le hungaros habeva "táltos"-es
(taltos, pron.: taaltosh), qui de facto era pastores, magos e non shamanes.
Le plus significante differentia inter un táltos hungare e un shaman es, que
dum le shamanes face grande movimentos durante le ritual, le táltos non se
move durante le ceremonias (dunque le movimento non es parte de
effectualisar le action, non es parte del effecto religional desirate), como
le pastores christian non dansa durante le rituales christian.

Del resto sonar cornamusa in contexto, scopo religiose era un cosa usual
anque inter le hungaros, anque in le templos durante alicun dies festive
(quando on ja habeva organo in le templo; ante le organo le cornamusa era le
instrumento del templo in le medievo); mesmo on dansava in le templo al
musica del cornamusa alora; ma non solmente in le templo on dansava, ma
anque al ceremonias funeral in le cemeterios (lo que faceva solmente le
tsiganos e le rumanos recentemente, non plus le hungaros)! Mesmo in mi
contato (Zala) in le ancian tempores le "festa" funeral (ante le
interramento) al casa del morite occurreva assi, que le morite era erigite,
o sedite in le angulo del camera, durante que le co-familianos e le
invitatos mangiava, cantava, mesmo dansava. Alora repasto era dividite anque
pro le morite (illo era ponite ante le morite). Anque iste traditiones
monstra fortemente lor radices pagan.

Si alicuno ha qualcosa a reager a iste mi lettera (justificar o negar, o
supplementar iste cosas, p.ex. viste le parallelas a su proprie nation, si
illos existe), illo serea benvenite per me.

KOVÁCS Péter

=====================================================Pro disabonar te del lista, invia un message a
[log in to unmask] con le texto:

  UNSUBSCRIBE INTERLNG