INTERLNG Archives

Discussiones in Interlingua

INTERLNG@LISTSERV.ICORS.ORG

From:
Ruud Harmsen <[log in to unmask]>
Reply To:
Date:
Fri, 6 Jan 2023 04:35:08 -0500
Le original era assi:
==
Ik zie hier zeker toekomst in, voor publieksvoorlichting, ondersteuning op websites, bijvoorbeeld van banken, verzekeringsmaatschappijen, overheidsinstellingen, zoals de belastingdienst. Misschien ook in de ouderenzorg, om de tekorten aan menselijk personeel te verlichten.

Maar voorzichtigheid is steeds geboden, want we zien dat fouten altijd kunnen blijven voorkomen. Dat is te ondervangen door verdere en doorlopende training, waardoor perfectie dichterbij komt, maar toch nooit bereikt wordt. Maar ja, dat is immers bij mensen ook het geval.

Het schijnt dat Microsoft hierachter zit, althans zij stellen hun Azure-plaftform beschikbaar voor de rekenkracht, en er schijnen plannen te zijn om ChatGPT te integreren in de zoekmachine Bing. Ik denk dat Microsoft hiermee Google een flinke stap voor is. Het zou me niet verbazen als Google en DeepL ondertussen met iets soortgelijks bezig zijn. Ik ben benieuwd wanneer we daar iets van gaan merken.

De bekende vertaalrobots, zoals DeepL, Bing Translator en Google Translate, hebben tot nu toe Interlingua steeds genegeerd. Maar dit nieuwe initiatief doet dat duidelijk niet. Hoera! Dit bericht schreef ik in mijn eigen taal, het Nederlands, en wat jullie nu lezen is de vertaling die ChatGPT ervan gemaakt heeft.
==