INTERLNG Archives

Discussiones in Interlingua

INTERLNG@LISTSERV.ICORS.ORG

From:
Allan Kiviaho <[log in to unmask]>
Reply To:
Date:
Thu, 14 May 1998 07:25:51 +0200
GRAM-85E-70/KivA

Usa Courier 10!

-------------------------
Grammatica de interlingua
-------------------------

Car grammaticos grande!

Io ha nunc habite interlingua como mi hobby durante duo
annos. Tote le tempore io me ha sentite que le grammatico
del interlingua

(1) es simple e elegante, ma totevia
(2) difficile pro un finno, qui representa un gruppo de
    linguas que se differe multo ab linguas romanic o
    linguas indoeuropee in general, e que
(3) le grammar de interlingua de Gode e Blair es bastante
    modeste e
(4) anglese es un multo mal ponte inter interlingua e
    finnese, perque anglese es un multissimo imprecise e
    vage lingua (e finnese extrememente precise)

Perque interlingua non ha casos le systema de prepositiones
es multissimo importante. Ma le grammar de Gode & Blair
es conspicuemente inadequate re le prepositiones benque illos
son le corde de isto lingua e linguas romanic in general.

Durante mi vacation in Turchia io laborava diligentemente
e scribeva un manual pro prepositiones in interlingua,
anglese e finnese.

Ecce le prime parte del manual. Le finnese pote esser
substituite con svedese, germano,chinese etc.

Parolas grammatic de Interlingua in anglese e finnese
Grammatical Words in Interlingua and their translation in
  English and Finnish
Interlinguan kielioppisanat englanniksi ja suomeksi

A.
a al: (prep) 1. to (a point in space or time, a goal etc.)
----         2. at (a point in space or time, a stage of
                development, etc.)
---------------------------------------
Io ha facite un HTML - link al exemplos
---------------------------------------
a (+ inf.): to; also for (+ gerund)
  sala a attender: waiting room
ab: (prep) since, from
alibi: elsewhere
ali(c)-: any-, some-
alicubi: somewhere; anywhere
alicun: some, any; a few;
  alicun cosa: something, anything
alicuno: someone, somebody; anyone, anybody
aliquando: sometime; at any time
aliquanto: somewhat, to some degree
alique: (pron) something, anything; (adv) somewhat
alora: then; in that case, consequently
alto: top; in alto: up; upwards; upstairs; on top
ambe: (adj) both;
ambes: (pron) both
an: (inter part) --;
  an il habe le libro?: has he the book?; (conj) whether
ancora: (adv) still, yet; (interj) encore
anque: also, too;
  anque io: me too;
  non solo ... ma anque: not only ... but also
ante: (prep) before, in front of; earlier than; above; (adv) before,
      ahead; earlier; forward;
ante que: before
ante-heri: day before yesterday
a pena: hardly, scarcely
apud: near, with, at, by
assatis: (adv) enough; rather, fairly, quite
assi: thus, so;
assi ... como: as ... as
avante: before, in front, ahead; forward

--------
EXEMPLOS
--------

a al
a revider               see you                 näkemiin
stoppar a tempore       to stop on time         pysäyttää ajoissa
nos arrivava a tempore  we arrived in/on time   saavuimme ajoissa
a vices                 sometimes               toisinaan
a mi etate              in my age               minun iässäni
de ... a                from/since ... to       -sta ... -aan
de ... usque (a)        from/since ... to       -sta ... -aan
a fin de                in order to             -kseen, varten
renunciar al tabaco     renunciate the tobacco  kieltäytyä tupakasta
cambiar al rubie        turn red                muuttua punaiseksi
alique -pro- a mangiar  something to eat        jotakin syötäväksi
place a tu papa         your papa likes         isäsi pitää
illa sona -a- le piano  she is playing the      hän soittaa pianoa
                          piano
io ama jocar a (al)     I like to play golf     pidän golfin pelaamisesta
  golf
le tabaco -a- le place  he likes the tobacco    hän pitää tupakasta
al dextra               on the right            oikealla
al sinistra             on the left     vasemmalla
demandava al venditrice asked the saleswoman    pyysi myyjätärtä
  de dar                  to give                 antamaan
prestar adjuta al x     lending help to the x   tarjota apua xlle
vole ben dar -a- me     give me, please olkaa hyvä ja antakaa minulle
proque -a- me ha vos    why have you given me   miksi olette antanut minulle
  date un zero?           zero?                   nollan?
que io ha potite dar    that I could give you   jonka olen voinut antaa
  -a- te                  sinulle
-perque- a que accender why do you turn         miksi avaat television?
  le television?          the television on?
quanto a ille           as for him              kuten hänelle
sia polite a illes      be polite to them       ole kohtelias heille
diceva al cliente       said to the client      sanoi asiakkaalle
io me ineteressa a      I am interested         olen kiinnostunut
  (in, pro) geographia    in geography            maantieteestä
inviate a nos           sent us                 lähetetty meille
le servitrice -a- le    the waitress brought    tarjoilijatar toi
  lo apportava            it to him               sen hänelle
da isto a tu papa!      give this to your       anna tämä isällesi!
                          papa
io -a- vos prestara x   I lend you a x          lainaan teille xn
al aer libere           in the open air         taivasalla
al sud de insula        on the southern part    saaren eteläpuolella
                          of the island
incontra al aeroporto   meeting on the          tavata lentokentällä
                          aeroport
un visita a un amica    visiting a friend       vierailu ystävän luona
al qual le traino       to which the train      jonne juna saapuisi
  arrivarea             would arrive
a (in) Douglas  in (at) Douglas Douglasissa
al universitate de N    at the University of N  Nn yliopistossa, -n
habeva loco -in- a      took place in Paris     tapahtui Pariisissa
  Paris
ille iva al incontro de he went to meet         hän meni tapaamaan
  su matre afin           his mother-in-law       anoppiaan
vider le match al       watching the match on   katsoa ottelu
  television              television              televisiosta
nos va -a- illac        we go to there          menemme sinne
ille se approchava al   he approached the       hän lähestyi ovea
  porta                   door
illes va a basso        they go downstairs      he menevät alakertaan
ir a schola             go to school            käydä koulua
io pensava a vos        I was thinking of you   ajattelin teitä
al longe del strata     along the street        pitkin katua
al estraniero           to abroad               ulkomaille
un sacco a mano         handbag                 käsilaukku
un sacco -pro-  a       shopping bag            ostoslaukku
  provisiones
un tram a cavallo       a horse tram    hevosraitiovaunu
omelette a gambon       ham omelet      kinkkumunakas

LOGICA IN ISTO EXEMPLOS:

abstract ... concrete
proxime  ... distante

"-a-", "-pro-" ... Prepositiones que non son usate in locos
ubi illos deberea esser usate - secundo un logica finnese ...

Con salutes grammatic e infantil

Allan